Zinvol bezig zijn:
zelfontwikkeling als levensstijl

Blog #5 introversie

Ik ben introvert. Zo, dat is eruit. Ik denk dat introversie wel de meest in het oog springende (of juist niet) eigenschap van mij is. Al mijn hele leven lang hoor ik dat ik mijn mond vaker open moet doen, niet zo verlegen moet doen, me moet laten zien, nu een antwoord moet geven op een ingewikkelde vraag die iemand me stelt. Ik weet niet hoe vaak mensen mij gevraagd hebben waarom ik zo stil ben (vaak), en hoe vaak ik gedacht heb dat er iets niet klopte aan mij (heel vaak). Of die keer dat een therapeut voorstelde om in therapie te gaan omdat ik 'zo'n eenzame indruk maakte'. Of die manager die perse wilde dat ik tijdens overleggen mijn mening gaf, ondanks dat ik gewoon wat tijd (ergens een nachtje over slapen werkt heel goed voor mij) nodig heb om mijn mening te vormen. Bovendien helpt die druk van me de hele tijd aan gaan staren ook niet echt. Ik zou bijna denken dat er iets mis met mij is (wat ik ook lang gedaan heb). Totdat ik mij ben gaan verdiepen in introversie. Er ging een wereld voor mij open.

Introversie is namelijk niet een afwijking (volgens Laurie Helgoe, in haar boek Introvert Power, is minimaal de helft van de mensen introvert. Hoe kan iets een afwijking zijn als de helft van alle mensen het heeft?). Introversie hoeft niet genezen te worden. Introversie is niet iets dat je af moet leren. Introversie is niet iets waar je maar overheen moet groeien. Introversie is iets dat je mag (en misschien wel moet) koesteren. Introversie is een hele mooie eigenschap. Mensen die introvert zijn, zijn bedachtzaam, reflectief, empatisch, rustig, om maar wat te noemen. Wat mij betreft allemaal goede eigenschappen waar in deze wereld veel behoefte aan is.

Toch is het helemaal niet gemakkelijk om introvert te zijn in een wereld die extravert is, of in elk geval extraverte eigenschappen lijkt te belonen. Het is de norm om sociaal te zijn, liefst in zo groot mogelijk gezelschap. Je terugtrekken om even op adem te komen, wordt vaak gezien als vreemd en afwijkend gedrag (nogmaals, de HELFT van alle mensen heeft deze neiging..), maar is wel essentieel voor een introvert om te kunnen blijven functioneren. Het wordt aangemoedigd om enthousiast te zijn, terwijl je misschien wel helemaal nog niet weet of je wel enthousiast over iets bent (daar eerst eens over na moet denken), en dan die afkeurende blikken te zien (want die zien we echt wel) omdat je niet meteen staat te springen.

Wat mij nou zo mooi zou lijken, is als de wereld introversie wat meer zou omarmen. Dat men de kracht van stilte wat meer zou inzien. Dat er een balans tussen introversie en extraversie zou ontstaan, waarbij we allemaal gewaardeerd worden. Waar we niet tegen introverte kinderen op school alleen maar zeggen dat ze eens uit hun schulp moeten komen. Of op het werk de bedachtzame collega met alle geweld 'uit de tent' willen lokken. Een wereld waar het okee is als je niet met al je collega's in de kantine wilt lunchen, maar liever alleen een rondje buiten wilt lopen. En waar je niet raar aangekeken wordt als je niet meegaat naar de vrijdagmiddagborrel, omdat je liever thuis met een boek bij de open haard wilt zitten, omdat je wel even genoeg sociale interactie hebt gehad die week. Zou dat niet mooi zijn? Ik kijk er in elk geval naar uit. Maar ik wil niet naast de open haard gaan zitten wachten tot dit vanzelf gebeurt. Ik wil hier graag een bijdrage aan leveren. Dus ik ga mij inzetten om alles te weten te komen over introversie, deze kennis hier en op andere plekken te delen, en toe te passen in mijn eigen leven. De stille revolutie kracht bijzetten op mijn eigen manier.

Blog #4 je hoofd leeg maken

Wat bij mij regelmatig voorkomt, is dat mijn hoofd helemaal vol zit met allerlei indrukken, informatie, gedachten, ideeën, twijfels, overdenkingen...en meer van dat soort dingen. Op een gegeven moment merk ik dan dat het teveel aan het worden is, en wil ik ruimte in mijn hoofd. Vroeger had ik hier geen idee van, en merkte ik niet eens bewust dat mijn hoofd veel te vol zat (behalve dan dat ik me nergens op kon concentreren, en er niks meer uit mijn handen kwam), maar tegenwoordig ben ik daar (steeds) beter in. Ik heb ontdekt dat ik op verschillende manieren mijn hoofd leeg kan maken:

  • Uiteraard, door meditatie. Zoals ik al in mijn eerste twee blogs schreef, kan een effect van meditatie zijn dat je rust en ruimte in je hoofd ervaart. Echter kan het ook zo zijn dat het helemaal geen rust in je hoofd geeft. Zo merkte ik de afgelopen weken dat mediteren mij niet rustiger maakte. Het is een heel normaal verschijnsel wanneer je mediteert, dat je periodes hebt waarin je meditatie heel diep is, afgewisseld door periodes waarin het wat minder diep gaat. Dat is niet erg, en kun je maar het beste gewoon accepteren, het is wat het is. Ok, maar wat nu, want mijn hoofd is nog niet leeg....

Gelukkig zijn er meer manieren om je hoofd leeg te maken:

  • Om ruimte in je hoofd te krijgen, heb ik gemerkt dat het heel nuttig kan zijn om te schrijven. Lief dagboek... zoiets inderdaad, maar je kunt er je eigen draai aan geven. Wat voor mij goed werkt is opschrijven wat me bezighoudt op dat moment. Dan schrijf je het letterlijk van je af. Het is overigens een beproefde methode bij de stoïcijnen, zij schreven ook reflectief over wat hen bezighield. Zij noemden dit 'journaling'. Het 'journal' dat dit opleverde diende meteen als een soort naslagwerk waarin je nog eens na kon lezen hoe je in het verleden bepaalde problemen op hebt gelost. Inmiddels doe ik dit elke dag, want zo'n naslagwerk lijkt mij in elk geval wel handig, een mooie bonus naast dat hoofd dat wat leger raakt.
  • Een manier om je hoofd leeg te maken is sporten. Kies dan vooral iets waar je plezier in hebt, want het werkt niet als je het met tegenzin gaat doen. Sommige mensen kiezen voor een duursport, zoals hardlopen, om via de runner's high hun hoofd leeg te krijgen. Ik heb daar zelf geen geduld voor, en werk me liever in het zweet met barbells & dumbells. Of misschien een korte, explosieve HIIT training. Ik begin mijn dag meestal met een sessie, en dat werkt voor mij erg goed.
  • Als echt niets werkt, dan zoek ik de natuur op. In de natuur zijn, liefst alleen, heeft een enorm heilzaam effect op hoe ik mij voel. Er is niets dat beter werkt voor mijn gemoedstoestand dan rondlopen in een leeg bos, waar het bijna volledig stil is (natuurgeluiden vallen bij mij onder stilte), waar ik echt contact kan maken met de natuur om mij heen. Ik ruik het versgevallen blad in de herfst, het frisse bladgroen en de bloemen in de lente, de verterende bladeren in de winter, de geur van hars op een warme zomerdag, ik neem alles in mij op. In Japan noemt men dit Shinrin-Yoku, oftewel bosbaden (nee, je hoeft niet te gaan zwemmen in een bosvijver (maar het mag zeker), het gaat erom dat je  jezelf volledig onderdompelt in de natuur, met al je zintuigen). Wanneer ik een paar uur in het bos heb rondgedwaald, ben ik al mijn stress en zorgen kwijt, en is mijn hoofd volledig rustig.

Dit zijn een aantal van de manieren waarop ik mijn hoofd leeg krijg. Ze zijn vrij gemakkelijk toe te passen, en kunnen al snel resultaat hebben. Soms werkt er eentje niet, en dan probeer ik een andere, net zolang tot het wel lukt.


Blog #3 inspiratie

Op mijn eigen zelfontwikkelingspad heb ik gemerkt dat inspiratie voor mij heel belangrijk is. Als ik inspiratie heb, gaat bijvoorbeeld het schrijven van blogs heel gemakkelijk. Als ik die inspiratie niet heb, zoals de laatste tijd, dan gaat dat heel moeizaam. Om mezelf dus weer een beetje op gang te krijgen, en wellicht iemand anders op ideeën te brengen, vandaag een blog over waar ik mijn inspiratie vandaan haal. 

Laten we eerst eens beginnen bij wat inspiratie eigenlijk is. Wanneer ik in een zoekmachine intype "wat is inspiratie" dan vind ik het volgende: inspiratie betekent letterlijk inademing, het opzuigen van lucht naar de longen. In de spreektaal wordt inspiratie gebruikt als synoniem voor ideeën hebben, bezieling en ingeving (encyclo.nl). Dat is grappig, de letterlijke betekenis van inspiratie is dus gewoon inademen. Dat doe ik de hele tijd, dus dat gaat alvast goed. Als ik daar wat dieper over nadenk, is het ook wel interessant dat ik een parallel zie met meditatie (voor meer over meditatie, lees blog #1 hieronder), wat heel bewust ademen kan zijn. Meditatie heeft mij meer dan eens inspiratie gegeven in de zin van ideeën hebben, bezieling en zingeving. Wanneer ik zonder inspiratie zit, kan ik dus mijn meditatiekussen pakken en gewoon gaan zitten mediteren, en geïnspireerd raken.

Maar er zijn meer manieren om inspiratie te krijgen. Zo is lezen voor mij een heel belangrijke inspiratiebron. Ik kan echt helemaal opgaan in een goed boek (De Keuze van Edith Eger is zo'n boek, echt een aanrader), maar als ik dat boek dan uit heb, kan het moeilijk zijn om daarvan los te komen en weer verder te gaan (want vind maar eens een boek dat minstens zo goed is als die je net gelezen hebt). Wat ik dan probeer te doen, is kijken of ik ergens een tip voor een nieuw boek vandaan kan halen. Dit kan heel gemakkelijk:

  • door om je heen aan mensen te vragen of ze nog inspirerende boeken hebben gelezen
  • door te kijken of iemand voor wie je bewondering hebt leestips heeft (Jordan Peterson heeft op zijn website een mooie lijst leestips)
  • door op Youtube te zoeken naar leestips (zelf heb ik net wat tips gescoord op het kanaal van Chris Williamson, '10 books that really changed my life')
  • door op bijvoorbeeld bol.com te kijken op de pagina van een boek dat je interesseerde onder het kopje 'anderen bekeken ook'

Een andere manier om inspiratie op te doen is het luisteren naar podcasts. Een aantal van de podcasts waar ik naar luister:

  • Stoic Coffee Break: korte podcasts gebaseerd op de stoïcijnse filosofie
  • The Jordan B. Peterson podcast: allerlei interessante gesprekken tussen psycholoog Peterson en verschillende gasten (vaak lange gesprekken maar wel heel interessant)
  • Happy@work: psycholoog Sandy van Aert bespreekt allerlei loopbaan gerelateerde zaken
  • Leven Zonder Stress: Patrick Kicken praat met mensen die hem inspireren
  • Quest: hierin leest men een artikel uit Quest voor, gewoon leuk om naar te luisteren

Wat bij mij echter vaak ook het geval is, is dat mijn hoofd gewoon wat te vol zit. Dan heeft het weinig zin om er nog meer in te stoppen, maar kan ik beter even iets anders gaan doen. Een wandeling in de natuur maken, sporten, of natuurlijk mediteren (zoals ik in mijn eerste blog al schreef, een effect van meditatie kan zijn dat je wat meer rust in je hoofd krijgt). Sinds een maand of twee heb ik ontdekt dat het opschrijven van wat je bezig houdt ontzettend nuttig kan zijn. Soms heb ik een warboel van ideeën in mijn hoofd, en als ik dan ga zitten om ze op te schrijven (ja, precies zoals in een dagboek), merk ik dat dit ruimte geeft. Vaak kan ik dan wat orde in de chaos scheppen, waardoor enerzijds mijn hoofd rustiger wordt, en anderzijds ik weer geïnspireerd ben door wat ik heb opgeschreven.

Als laatste tip: gesprekken met anderen kunnen ook heel inspirerend zijn. Omdat je bijvoorbeeld bevestigd wordt in wat je zelf al in je hoofd had zitten, of juist omdat die ander je visie compleet kan veranderen.

Zo, dat waren mijn tips om inspiratie op te doen. Naast dat ik nu zelf geinspireerd ben geraakt, heb ik toch ook maar mooi weer een blog geschreven :).



Blog #2 het bouwen van een meditatieroutine
Ok, je hebt (misschien wel naar aanleiding van mijn eerste blog) besloten dat je meditatie een kans wilt geven, maar je weet niet zo goed hoe je dat aanpakt. In dit blog deel ik tips en trucs hoe je dat aanpakt (werk overigens ook voor het aanleren van andere nieuwe gewoontes, zoals bijvoorbeeld sporten ;)) . 
Weet je niet hoe je kunt mediteren, lees dan Blog #1 hieronder

Stap 1: begin NU. Ga nu niet denken: ik doe dat volgende week, of volgende maand, of.... er is niet voor niets het gezegde "van uitstel komt afstel". Als je iets wilt, begin NU.

Stap 2: Begin klein. Ga nou niet gelijk overdrijven door 2 uur op je kussen te gaan zitten, hiermee ga je vooral gefrustreerd raken. Wat dan weer zorgt dat je sneller afhaakt. Je bent niet gewend om te mediteren, dus je moet daar rustig aan wennen. Begin daarom klein, eerst een minuut of 5. Heb je dat een week of wat geprobeerd, doe er dan 6, en dan 7 (je mag ook van 5 naar 10 minuten, maar maak het niet te gek). Je hebt geen haast. Al doe je 5 minuten, dat is al winst tegenover het helemaal niet doen.

Stap 3: Kies een vast moment. Als je je nieuwe routine goed in wilt laten slijten, kies dan een vast moment. Probeer het moment zo te kiezen dat je kans op succes zo groot mogelijk is (dus zo dat de kans dat je er niet aan toekomt zo klein mogelijk is). 's Ochtends vroeg bijvoorbeeld, of vlak voor het slapen gaan. 

Stap 4: Mediteer elke dag. Een nieuwe gewoonte is makkelijker aan te leren als je het elke dag (en inderdaad, op hetzelfde tijdstip) doet. Zie het maar als tandenpoetsen. Doe je ook elke dag.

Stap 5: Hou vol. Niet elke dag zal je meditatie 'goed' gaan (nog even los van wat dat dan is). Er zullen dagen zijn dat je continu afgeleid raakt (zelfs na jaren oefenen gebeurt me dit nog vaak). Dat geeft helemaal niet, observeer, en ga weer verder. 

Stap 6: Bedenk dat meditatie niet gaat om je hoofd leeg maken, maar om bewustzijn van wat er op dat moment aanwezig is!

Wellicht wil je nu graag weten hoe lang het dan duurt voordat je routine 'klaar' is. Nou ja, nooit dus. Een meditatieroutine dien je bij te houden. Maar experts zijn het er wel over eens dat het vormen van een nieuwe gewoonte ongeveer 100 dagen duurt.


Blog #1 meditatie



In dit eerste blog ga ik in op meditatie. Tijdens mijn zoektocht naar zingeving is meditatie heel nuttig gebleken. Het heeft me niet alleen meer rust, maar ook talloze inzichten gegeven. Overigens is het niet zo dat elke meditatie mij rust en/of inzicht geeft, zeker niet! Strikt genomen is 'rust in je hoofd' ook geen doel van meditatie, maar een bijproduct. Soms is het zelfs zo dat het verre van rustig in mijn hoofd is tijdens een meditatie, maar dat levert dan vaak weer inzicht op. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee. Waar het tijdens meditatie eigenlijk om draait, is het aanwezig zijn in het nu, en observeren wat daar gebeurt. Afdwalen is helemaal niet erg, dat is een beetje de aard van het menselijk brein. Ga dan ook niet proberen om 'nergens' aan te denken tijdens de meditatie, dit zorgt alleen maar voor frustratie. Meditatie gaat over bewustzijn, dus probeer bewust te kijken naar wat er gaande is. Raak je afgeleid (en ik durf je te garanderen dat je afgeleid zult raken), merk dit op, en ga gewoon verder, wees niet te streng voor jezelf. 

Goed, maar hoe doe je dat dan, mediteren? Als je er net mee begint, zou je het zo aan kunnen pakken:

  • begin klein, probeer eerst eens 5 minuten
  • zoek een rustige plek op, waar je niet gestoord zult worden
  • ikzelf maak graag gebruik van binaural beats, je kunt playlists vinden op Spotify bijvoorbeeld, het zorgt ervoor dat ik me beter kan focusen
  • zet een timer
  • ga zitten op een stoel/meditatiekussen/grond, of ga liggen op de grond/bed/matje (pas wel op dat je niet in slaap valt)
  • neem eerst even de tijd om rustig te worden
  • volg de ademhaling, observeer de in- en dan de uitademing
  • als je merkt dat afgeleid bent geraakt, merk dit op, en ga weer terug naar de ademhaling
  • als je timer afgaat kom je rustig weer terug, beweeg je een beetje, doe je ogen open, en je bent klaar


Dat is in feite alles wat mediteren is. Probeer dit eens een tijdje uit, en kijk wat het doet. Wil je er een routine van maken, lees dan het volgende blog, over het bouwen van een (meditatie)routine.