#8: De magie van schrijven: wie schrijft…krijgt inzicht!
#8: De magie van schrijven: wie schrijft…krijgt inzicht!

#8: De magie van schrijven: wie schrijft…krijgt inzicht!

In een aantal van mijn blogs heb ik het al even genoemd: schrijven als hulpmiddel. In deze blog over inzicht uit meditatie, in deze over het leegmaken van je hoofd, in deze over het vinden van inspiratie, en in deze over het zoeken naar zingeving zonder passie te gebruiken. Je kunt wel zeggen dat ik geloof in de kracht van schrijven. Maar waarom dan, en hoe gaat dat dan in zijn werk? Daar gaat deze blog over.

Hoe het begon

Het zal ergens in 2020 zijn geweest. De pandemie was in volle gang, iedereen moest van de ene op de andere dag thuis blijven. Technisch gezien ging dit heel goed. Mijn werk had dit allemaal heel snel geregeld, dus we konden allemaal gewoon doorwerken. Op een gegeven moment merkte ik dat het gewoon niet zo heel lekker ging. Ik had het hierover met mijn manager, die zich wat zorgen om me begon te maken. Ze stelde voor om een traject te starten bij een psycholoog. Dat heb ik gedaan, want ik vermoedde dat ik (weer) dicht tegen een burn-out aan zat.

Het traject ging van start, met een heel goede therapeut met wie ik een goede klik had. Zij gaf me wat opdrachten die ik toen uit ben gaan schrijven. Dit zorgde voor heel veel ruimte in mijn hoofd, wat erg fijn was. Ik ben daar toen mee aan het experimenteren gegaan, en ben al snel een soort dagboekje gaan bijhouden. Ik schreef daar van alles in over hoe ik me voelde, mijn gedachten, en dingen waar ik mee zat. Op de een of andere manier raakte ik gefascineerd door dit schrijfproces, en ben ik me daar verder in gaan verdiepen.

Maak het wetenschappelijk

Ik kwam er al snel achter dat er veel onderzoek werd en word gedaan naar de positieve effecten van schrijven. Al direct leerde ik dat James W. Pennebaker een van de grondleggers is van dit boeiende onderzoeksgebied. Hij schreef er samen met Joshua M. Smyth een boek over: Opening up by writing it down. Hij noemt zijn methode expressief schrijven. Inmiddels is er heel veel onderzoek naar de effecten van expressief schrijven gedaan, en naar de gebieden waar deze methode van nut kan zijn. Zo heeft de schrijfmethode een positief effect op hoe mensen met gezondheidsproblemen omgaan, slapeloosheid, obsessies, studieresultaten en nog een scala aan andere gebieden.

De methode

De methode is vrij eenvoudig:

  • Neem pen en papier (uiteraard).
  • Zorg dat je niet gestoord wordt voor de komende 15-20 minuten.
  • Neem je voor om over één bepaald probleem te schrijven.
  • Schrijf voor jezelf. Dit houdt in dat je het niet achteraf aan iemand anders laat lezen. Het idee hierachter is dat je dan meer open zult zijn.
  • Begin te schrijven over dit probleem: schrijf alles op, denk er niet teveel over na. Maak je ook niet druk over schrijffouten, of kromme zinnen.
  • Schrijf over hoe het voor je voelde, wat het met je deed.
  • Doe dit ongeveer 10-15 minuten, en leg het dan aan de kant.
  • Je kunt meerdere sessies doen, je kunt dan de volgende dag (of week, wat je zelf handig vind) weer beginnen bij de eerste stap.
  • Doe dit voor een aantal sessies (neem 4 sessies als uitgangspunt).
  • Wat je achteraf met je schrijfwerk doet, is een beetje aan jezelf. Sommige mensen vinden het voor de ‘closure’ fijn om het te verbranden. Anderen houden het graag achter de hand om op een later moment nog eens terug te lezen (zoals Stoïcijnen zouden doen, als naslagwerk voor als je weer eens een zelfde probleem tegenkomt). Volg je eigen gevoel.
  • Je kunt dit zo vaak als je wilt herhalen voor zoveel problemen als je zelf wilt.

Na een aantal sessies ga je merken dat het probleem veel minder als een probleem is gaan voelen. Je gevoel over het probleem is veranderd. Het kan zelfs zo zijn dat het helemaal geen probleem meer is. Ik heb dit zelf meerdere keren ervaren. Soms was het probleem al na een of twee sessies getransformeerd van ‘probleem’ naar ‘neutraal’. Dit vond ik enorm fascinerend, en ik was dan ook heel nieuwsgierig naar hoe dit precies werkte.

Hoe het werkt

De expressief schrijven methode is zo eenvoudig, en heeft een groot effect. Pennebaker en collega’s hebben hier uitgebreid onderzoek naar gedaan. Zij hebben wat aanwijzingen waarom het werkt:

  • Wanneer je een probleem gaat beschrijven, ga je woorden zoeken voor je gevoel. Je zet daarmee je gevoel om in taal. Taal is een manier om te structureren. Wat je dus doet, is je probleem structureren. En zoals Steve Jobs zei, als je het probleem op de juiste manier definieert, heb je al bijna de oplossing.
  • In de methode ga je op een volgend moment nog een keer schrijven over je probleem. Mensen hebben de neiging om verhalen coherent te maken als ze ze vaker vertellen of beschrijven. Er komt dus samenhang in het verhaal, waarmee het logischer gaat worden. Het resultaat kan dan zijn dan men het probleem helemaal niet meer als probleem ziet. Het kan ook zo zijn dat er helemaal geen probleem meer is, of dat de oplossing voor het probleem ineens heel duidelijk wordt.

Voor mij werkt dit heel goed. Ik merk dat ik steeds vaker gebruik maak van schrijven om tot inzicht te komen. Het is ook een van de redenen dat ik deze blogs ben gaan schrijven, op de eerste plaats om voor mezelf duidelijkheid te krijgen. Vervolgens deel ik ze dan hier, zodat iemand anders er wellicht ook wat aan heeft. Waar ga jij over schrijven?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.