#2: Het bouwen van een goede meditatieroutine
#2: Het bouwen van een goede meditatieroutine

#2: Het bouwen van een goede meditatieroutine

Ok, je hebt (misschien wel naar aanleiding van mijn eerste blog) besloten dat je meditatie een kans wilt geven, maar je weet niet zo goed hoe je dat aanpakt. In dit blog deel ik tips en trucs hoe je een meditatieroutine opbouwt (werkt overigens ook voor het aanleren van andere nieuwe gewoontes, zoals bijvoorbeeld regelmatig sporten ;)) . 
Wanneer je niet weet hoe je kunt mediteren, lees dan Blog #1.


Stap 1: begin NU. Ga nu niet denken: ik doe dat volgende week, of volgende maand, of…. er is niet voor niets het gezegde “van uitstel komt afstel”. Als je iets wilt, begin NU.


Stap 2: Begin klein. Ga nou niet gelijk overdrijven door 2 uur op je kussen te gaan zitten, hiermee ga je vooral gefrustreerd raken. Wat dan weer zorgt dat je sneller afhaakt. Je bent niet gewend om te mediteren, dus je moet daar rustig aan wennen. Begin daarom klein, eerst een minuut of 5. Heb je dat een week of wat geprobeerd, doe er dan 6, en dan 7 (je mag ook van 5 naar 10 minuten, maar maak het niet te gek). Je hebt geen haast. Al doe je 5 minuten, dat is al winst tegenover het helemaal niet doen.


Stap 3: Kies een vast moment. Als je je nieuwe routine goed in wilt laten slijten, kies dan een vast moment. Probeer het moment zo te kiezen dat je kans op succes zo groot mogelijk is (dus zo dat de kans dat je er niet aan toekomt zo klein mogelijk is). ’s Ochtends vroeg bijvoorbeeld, of vlak voor het slapen gaan. 


Stap 4: Mediteer elke dag. Een nieuwe gewoonte is makkelijker aan te leren als je het elke dag (en inderdaad, op hetzelfde tijdstip) doet. Zie het maar als tandenpoetsen. Doe je ook elke dag.


Stap 5: Hou vol. Niet elke dag zal je meditatie ‘goed’ gaan (nog even los van wat dat dan is). Er zullen dagen zijn dat je continu afgeleid raakt (zelfs na jaren oefenen gebeurt me dit nog vaak). Dat geeft helemaal niet, observeer, en ga weer verder. 


Stap 6: Bedenk dat meditatie niet gaat om je hoofd leeg maken, maar om bewustzijn van wat er op dat moment aanwezig is!

Wellicht wil je nu graag weten hoe lang het dan duurt voordat je routine ‘klaar’ is. Nou ja, nooit dus. Een meditatieroutine dien je bij te houden. Maar experts zijn het er wel over eens dat het vormen van een nieuwe gewoonte ongeveer 66 dagen duurt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *