#3: Meditatie als instrument bij persoonlijke groei
#3: Meditatie als instrument bij persoonlijke groei

#3: Meditatie als instrument bij persoonlijke groei

Mijn eerste twee blogs gingen over meditatie: Blog 1 over hoe je mediteert, blog 2 over hoe je een meditatieroutine bouwt. Nu vraag je je misschien af, wat heeft meditatie met introversie en zingeving te maken? Daar wil ik deze week op ingaan.


Bij meditatie ga je echt helemaal naar binnen bij jezelf. Daarmee kun je inzicht opdoen over jezelf. Als je introvert bent, dan heb je waarschijnlijk een heel rijke innerlijke wereld. Waarschijnlijk ben je graag bezig met je eigen binnenwereld. Meditatie kan dan een interessante manier zijn om je innerlijke wereld te verkennen. Zo kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar je innerlijke drijfveren. Je kunt op die manier een soort zelfonderzoek doen, en zo op zoek gaan naar wat zingeving voor jou is.


Maar hoe doe je dat dan? Inzicht halen uit je meditatie? Inderdaad, door gewoon te gaan zitten, en te mediteren. Ik leg je hieronder stap voor stap uit hoe je dat doet: 

  • Zorg dat je pen en papier bij de hand hebt, zodat je je inzichten aan het einde van de meditatie op kunt schrijven. 
  • Neem ongeveer een half uur om te mediteren (langer kan ook, maar ik heb gemerkt dat een half uur voor mij goed werkt). 
  • Ga rustig zitten, focus op je ademhaling. Op een gegeven moment merk je dat het rustiger is in je hoofd (bij mij vaak na 10 minuten).
  • Dit is het moment waarop je je onderbewuste een vraag kunt stellen. Je kunt klein beginnen, door bijvoorbeeld te vragen hoe je je nu echt voelt. Als je iets hebt dat je bezighoudt, kun je daar ook vragen over stellen, bijvoorbeeld over een dilemma waar je mee zit. Je kunt ook vragen stellen als ‘wat is mijn doel hier op deze wereld’. 
  • Begin met één vraag. Stel de vraag (hardop, of in je hoofd: onderbewuste, en dan je vraag).
  • Wacht af. 
  • Soms komt er heel snel een antwoord. Soms duurt het een tijdje. Soms krijg je pas (veel) later een antwoord. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je op een later moment ergens buiten loopt, dan iets ziet, en dan je antwoord ineens gaat zien. En ja, het kan ook zo zijn dat je geen antwoord krijgt.
  • Het antwoord kan allerlei verschillende vormen aannemen. Soms is het gewoon een heel duidelijk ‘ja’, soms krijg je wat meer tekst. Soms komt het in een symbolische vorm (ik heb wel eens antwoord gekregen in de vorm van archetypen). Soms voel je ergens iets (iets dat zeer gaat doen, of juist pijn die ergens verdwijnt). 
  • Het kan ook zijn dat je het antwoord niet herkent als antwoord, maar dat op een later moment de puzzelstukjes op hun plek vallen. 
  • In wat voor vorm het ook komt, wanneer je het herkent, weet je dat dat het antwoord op je vraag is. Dit is een heel bijzonder gevoel: je kunt het misschien niet goed plaatsen, maar je weet zeker dat dit het antwoord is, omdat je het voelt.

Als je dit eens geprobeerd hebt, en je hebt (nog) geen antwoord gekregen, geef dan niet op. Probeer het af en toe, maar zet er geen druk achter. Experimenteer met wat voor jou werkt, en vooral, heb plezier in het proces. Heb je wel antwoorden gekregen? Super! Ook dan kun je gaan experimenteren. Bijvoorbeeld met het soort vragen, of misschien eens een gesprek met je onderbewuste aangaan. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.