#1: Dit Is Hoe Je Mediteert: een beginnershandleiding
#1: Dit Is Hoe Je Mediteert: een beginnershandleiding

#1: Dit Is Hoe Je Mediteert: een beginnershandleiding

In mijn eerste blog ga ik in op meditatie, en hoe je dat nu precies mediteert. Tijdens mijn zoektocht naar zingeving is meditatie heel nuttig gebleken. Het heeft me niet alleen meer rust, maar ook talloze inzichten gegeven.

Overigens is het niet zo dat elke meditatie mij rust en/of inzicht geeft, zeker niet! Strikt genomen is ‘rust in je hoofd’ ook geen doel van meditatie, maar een bijproduct. Soms is het zelfs zo dat het verre van rustig in mijn hoofd is tijdens een meditatie, maar dat levert dan vaak weer inzicht op. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt wel mee.

Waar het tijdens meditatie eigenlijk om draait, is het aanwezig zijn in het nu, en observeren wat daar gebeurt. Afdwalen is helemaal niet erg, dat is een beetje de aard van het menselijk brein. Ga dan ook niet proberen om ‘nergens’ aan te denken tijdens de meditatie, dit zorgt alleen maar voor frustratie. Meditatie gaat over bewustzijn, dus probeer bewust te kijken naar wat er gaande is. Raak je afgeleid (en durf je te garanderen dat je afgeleid zult raken), merk dit op, en ga gewoon verder, wees niet zo streng voor jezelf. 


Goed, maar hoe doe je dat dan, mediteren? Als je er net mee begint, zou je het zo aan kunnen pakken:

  • begin klein, probeer eerst eens 5 minuten
  • zoek een rustige plek op, waar je niet gestoord zult worden
  • ikzelf maak graag gebruik van binaural beats, je kunt playlists vinden op Spotify bijvoorbeeld
  • zet een timer
  • ga zitten op een stoel/meditatiekussen/grond, of ga liggen op de grond/bed/matje (pas wel op dat je niet in slaap valt)
  • neem eerst even de tijd om rustig te worden
  • volg de ademhaling, observeer de in- en dan de uitademing
  • als je merkt dat afgeleid bent geraakt, merk dit op, en ga weer terug naar de ademhaling
  • als je timer afgaat kom je rustig weer terug, beweeg je een beetje, doe je ogen open, en je bent klaar

Dat is in feite alles wat mediteren is. Probeer dit eens een tijdje uit, en kijk wat het doet. Wil je er een routine van maken, lees dan het volgende blog, over het bouwen van een (meditatie)routine.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.